Tips voor de verkoop van jouw GWW-bedrijf

Artikel delen

De toekomst van het eigen bedrijf na pensionering ligt bij veel ondernemers gevoelig. Na zoveel jaren toewijding zien velen het als een eigen kindje. Als ondernemer staat men vaak in de modus van omzet draaien. Daar is zowel het bedrijf als de ondernemer op ingesteld. Toch is het goed om eens na te denken over de periode na de pensionering. Bedenk wat het bedrijf waard is en wat er met het verkoopbedrag mogelijk is.

Handen schudden

Ook als het bedrijf niet in de verkoop gaat, maar ‘gewoon’ stopt moet er aan het een en ander gedacht worden. Wat velen vergeten is dat bij beëindiging van het bedrijf, er een transitievergoeding betaald moet worden aan de medewerkers. Hierdoor blijft er voor de ondernemer minder over om leuke dingen mee te doen.

De verkoopwaarde

Bij verkoop heeft de verkoopwaarde vooral te maken met verdiencapaciteit, althans zo ziet de koper het. Die betaalt een bedrag voor onroerend goed, de klantenkring, medewerkers en roerende goederen om daarmee weer omzet te kunnen draaien. Sommige kopers willen groeien, sommige willen landelijke dekking en zijn op zoek naar een bedrijf in een regio waar ze nog niet vertegenwoordigd zijn.

Communicatie naar medewerkers

De meest gemaakte fout is dat men al vroegtijdig aangeeft dat ze overwegen om er mee te stoppen. Dit geeft dermate veel onzekerheid dat de eerste medewerkers omzien naar een andere betrekking. De ervaring leert dat de beste mensen het eerste opstappen. Dit heeft invloed op de productie en de eventuele verkoopwaarde van het bedrijf. Daarom is regel 1: Vertel niemand dat  het bedrijf te koop staat of er mee stopt.

Ken de markt

Portret Martin KnolOm de toekomst van het bedrijf in goede banen te leiden is het verstandig om een begeleider te hebben die de markt kent. Een van die begeleiders is Martin Knol Bedrijfsovernames. Het bedrijf is bekend met veel ondernemers in de groene sector en weet wat hen beweegt.

In de komende jaren zullen veel babyboomers hun bedrijf willen verkopen en het zijn juist de middenmoters die op weg zijn naar landelijke dekking. De grotere groenbedrijven zijn naar bedrijven van tussen de 10 en 25 fte op zoek. Voor de groenbedrijven tussen de 3 en 10 fte, kan de buurman de koper zijn. Ken de markt, ken de marktsituatie!

Martin Knol Bedrijfsovernames
www.martinknol.nl/