Eenvoudig bouwmachines elektrificeren met modulair batterijsysteem

Artikel delen

Door de verscherpte regelgeving rondom de uitstoot van machines is er veel aandacht voor de elektrificatie van machines in de GWW-sector. Met de SEB-regeling steunt de overheid de transitie naar emissieloze machines, die in aanschaf substantieel duurder zijn maar lagere exploitatiekosten hebben.

Elektrisch bouwmaterieel

De ontwikkeling van het aanbod van emissieloze machines vanuit OEM’s gaat nog niet zo snel, vandaar dat een aantal Nederlandse importeurs, dealers en andere gespecialiseerde bedrijven zijn gestart met de elektrificatie van traditionele machines. De ombouw van een traditionele machine is echter niet zonder risico.

Universele oplossing

Er is een grote verscheidenheid aan machines en ieder type heeft zijn eigen vermogensbehoefte en werkprofiel. Het is niet rendabel om voor iedere machine een geheel eigen systeem te ontwikkelen, dit zorgt tevens voor uitdagingen bij after-sales. Daarom heeft Webasto in 2019 een robuust, modulair batterijsysteem op de markt gebracht, genaamd CV standard battery. Deze CE-gekeurde batterij heeft een capaciteit van 35 kWh en is geschikt voor 400/800 Volt. Afhankelijk van het benodigde vermogen kunnen er tot wel 18 batterijen gecombineerd worden in één systeem.

Voor optimale prestaties onder alle condities, kan het systeem worden uitgebreid met thermisch management. De batterij en alle aanverwante componenten zijn gestandaardiseerd, ‘plug & play’ en beschikken over de benodigde belangrijke certificeringen. Webasto werkt intensief samen met Danfoss Editron, en samen met de geboden engineering support, training en documentatie kunnen elektrificatieprojecten hierdoor in een kort tijdsbestek met minimale risico’s gerealiseerd worden. Het bewijs daarvoor staat al in het veld!

Webasto
www.webasto-electrified.com