JCB presenteert elektrische wiellader en waterstofmotor

Artikel delen

De Britse machinefabrikant JCB heeft in de vernieuwde vestiging in Keulen (D) zowel de compacte elektrische wiellader 403E gepresenteerd, als ook aandacht gevraagd voor de in eigen huis ontwikkelde waterstofmotor.

Elektrische wiellader.

JCB eerste elektrische wiellader 403E.

De 403E uit JCB’s E Tech range heeft een laadvermogen van ruim 850 kg en een kiplast van 972 kg met palletvorken. Hij wordt voor het rijden aangedreven door een elektromotor met 33,4 kW piekvermogen en een drietal rijstanden: weg, dynamisch en precisie. Deze zijn in te stellen met knoppen op de joysticks. Voor de hydrauliek gebruikt de 403E een aparte elektromotor die de 20 kW pomp met shovel- en vorkmodi aandrijft. De voeding bestaat uit een 20 kWh lithium-ion accu, waarmee 4 tot 5 uur continu kan worden gedraaid. Laden kan via het standaard elektriciteitsnet (8 uur) of via een optionele snellader (2 uur). Zijn transportgewicht van nog geen 2.700 kg maakt het mogelijk om hem op een aanhanger mee te nemen. Als optie is een zwaarder contragewicht mogelijk.

Lord Bamford bij de waterstofmotor en mobiele tankwagen

Lord Bamford bij de waterstofmotor en mobiele tankwagen.

Waterstofmotor is productierijp

Niet de brandstofcel, maar de waterstofverbrandingsmotor gaat volgens JCB de zwaardere machines aandrijven. De brandstofcel is te duur, te ingewikkeld en niet robuust genoeg voor bouw- en landbouwmachines. JCB’s leidsman Lord Bamford is er met recht trots op, dat zijn bedrijf als eerste ter wereld een praktisch bruikbare waterstofverbrandingsmotor heeft weten te ontwikkelen: “Door de unieke verbrandingseigenschappen van waterstof kan de waterstofmotor hetzelfde vermogen, hetzelfde koppel en dezelfde efficiëntie leveren als de huidige JCB-machines, maar dan zonder koolstofuitstoot. Waterstofverbrandingsmotoren bieden ook andere belangrijke voordelen. Door gebruik te maken van dieselmotortechnologie en -componenten hebben ze geen zeldzame aardelementen nodig. En wat nog belangrijker is, de verbrandingstechnologie heeft zich al ruimschoots bewezen in bouw- en landbouwmachines. Het is een technologie die kosteneffectief, robuust, betrouwbaar en bekend is in de hele wereld.”

JCB investeert maar liefst 100 miljoen Britse ponden in het project. Een team van 150 ingenieurs werkt al bijna twee jaar aan deze opwindende ontwikkeling. De JCB waterstofverbrandingsmotor drijft al prototypes aan van graaflaadmachines en Loadall-verreikers en onlangs is de in eigen huis ontworpen en gebouwde mobiele tankwagen onthuld om de brandstof naar de machines te brengen. De tank heeft genoeg waterstof om zestien machines bij te vullen en kan worden vervoerd op een aangepaste Fastrac-trekker of op een aanhangwagen.

JCB
www.jcb.com