Tweehonderd doden per jaar te veel in berm

Artikel delen

Je rijdt op een landweg. Een groot landbouwvoertuig komt je tegemoet. Je moet de berm in. Pas dan zie je de gevaarlijke kuilen. Jaarlijks zijn er in Nederland 1.400 ernstige bermongevallen met 200 dodelijke slachtoffers te betreuren. Onze bermen moeten veiliger, een hele uitdaging voor de wegbeheerder. ByTheWay wil alle wegbeheerders helpen om deze uitdaging het hoofd te bieden. De KLEISER®bh is hiervoor uitgevonden.

In één werkgang worden vlakheid en draagkracht van de berm aansluitend aan de wegverharding hersteld. De berm inrijden is niet meer direct een hachelijke actie. Prima voor de verkeersveiligheid maar hoe duurzaam en innovatief is dit? Elke werkdag bespaart een KLEISER®bh 300 liter diesel, ofwel 1 ton CO2-uitstoot. En het materiaal waarmee de berm wordt geëgaliseerd is ter plaatse aanwezig. Daarom is het kleisen een duurzaam, circulair en ecologisch verantwoord proces.

Naast het internationaal gevestigde patent onderstrepen technische doorontwikkelingen de innovativiteit; het licht loswerken van de berm naast de wegverharding, verdubbeling van de werksnelheid en het in lijn inzaaien. Innovatief is ook de op samenwerking gerichte benadering met onder andere het tarief dat samenwerken automatisch beloond en het delen van het voordeel met alle betrokkenen. En hoe zit het dan met de kosten? Per kilometer herstelde berm wordt direct 30 tot 80% bespaard. Goed bermonderhoud bespaart ook tot 30% op de onderhoudskosten voor de wegverharding. Zo geeft ByTheWay invulling aan haar Missie: ‘Veilige bermen, lage kosten’.

ByTheWay, www.bytheway-netherlands.com